Overvej Gmail som basiskonto

Hvis din e-post formidling fungere godt med din nuværende POP3/IMAP/SMTP leverandør, er der ingen grund til at lave om på det. Men der kan være flere fordele ved at benytte en Gmail-konto som basiskonto.

Hvis du allerede har- eller opretter en Gmail konto, så indsæt din Gmail-adresse som "Nuværende e-postadresse" i skemaet på admin.familienavn.dk (evt. på en ny linier så den gamle- bibeholdes). Du kan vælge at benytte Gmails mail-browser og/eller Outlook Express, Apple Mail, iPhone Mail, iPad Mail, etc.
Ligemeget hvilken browser, du foretrækker, vil du modtage mails med adressen ditfornavn@ditefternavn.dk og når du sender mails, vil ditfornavn@ditefternavn.dk komme på som afsender.
Se her for nærmere vejledning.
Status på konceptet 2012:
fornavn@familienavn blev udviklet og langeret i 2000 og har i øjeblikket omkring 500 kunder med hver en eller flere aktive email adresser. Som følge af færre og færre ledige domænenavne har kundetilgangen været stødt aftagende og der er derfor ikke længere økonomisk grundlag for i større omfang at kunne tilbyde supplerende services og opdateringer.
Den primære drift i form af email videreforsendelse har igennem årene fungeret upåklageligt og denne tjeneste bliver fortsat varetaget og vedligeholdt. Indenfor det sidste år er der dog opstået problemer med diverse foranstaltninger og filtre til bekæmpelse af spam. Alle inernetudbydere har dette problem (der er mega stort). Der har således været problemer med at sende og modtage mails via TDC's SMPT og POP3. Vi anbefaler derfor at bruge Gmail i stedet for.
Service: (11.10.2003)
 
Det er ikke nødvendigt at læse det følgende igennem for at bruge din/jeres nye e-postadresse(r). Men rul evt. hurtigt igennem, så du ved, hvad der findes.
Hvordan finder jeg ud af, at adressen er klar (kun .dk-domæner)
Meddelelse til kunderne
Du er altid velkommen til at kontakte os med spørgsmål, kommentarer og forslag på fornavn@familienavn.dk.

Virusbeskyttelse: Vi har besluttet at afvise alle e-mails med et ".exe attachment", der næsten altid er ensbetydende med en virus. Har du har brug for at sende eller modtage en .exe fil kan filen blot "zippes".
Hotmail problemer. Vi har hørt at hotmail.com's spamfilter frasortere mail forwards. Slå enten denne del af filtret fra eller få en POP3 postkasse hos os.
x POP3/ Web Mail: Du kan købe en kombineret Webmail og POP 3 e-postkasse med adressen ditvalg@e-adresse.dk. Hvis du lægger denne adresse ind som "nuværende adresse" i skemaet, bliver din mail sendt hertil. Det kan fx være en fordel, hvis du er koblet op via din arbejdsplads, hotmail. mv. Postkassen koster 100,- kr. i oprettelse og derefter 49 kr,- om året og kan bestilles på pop3@familienavn.dk

Indhold:
Hjælp til udfyldelse af admin.skemaet

Forklaring

Se eksempel
Hvordan er det nu, det virker?
Modtagelse og sending
Drift
Få den nye adresse på, som afsender
Kun en bruger af PC'en
Flere brugere af samme PC (smart metode)
Modtagelse af familiepost
Flere brugere af samme PC (besværlig metode)
Andre mailbrowsere
Kontrol
Hjemmeside
Upload af hjemmeside, specifikationer for webhotel, etc
Detaljeret teknisk information
Diverse oplysninger
www.dk-hostmaster.dk: Alt om teknik og regler for .dk-domænet
Ekstra e-post adresser og ekstra megabytes til hjemmesiden
æ, ø og å i e-postadressen?
Generelle forretningsbetingelser
www.familienavn.dk tilmeldingsside
Hjælp til udfyldelse af admin.skemaet:

Ved "Nuværende e-postadresser" forstås den e-postadresse du/I hidtil har benyttet og som er adressen på den e-postkassen (mail box), hvor du/I henter din/jeres e-post (fx laxegaard@post.tele.dk). Det er sædvanligvis en e-postadresse hos din/jeres internet-leverandør (ISP), men kan også være en Web Mail adresse. Adresserne kan være ens eller forskellige og kan redigeres til enhver tid.

Ved "Nye e-postadresser" forstås den nye adresse du/I får hos os, med dit domæne efter @'et (fx. mogens@laxegaard.dk). Du må IKKE skrive de nye e-postadresser i feltet, for nuværnede adresser, så går det galt!
Det er tilladt at benytte "." og "-" i fornavnet til venstre for @'et. Følgende adresser er fx legale: mogens.laxegaard@laxegaards.dk, pernille.laxegaard@laxegaards.dk
Se eksempel her
 
Hvordan er det nu, det virker?
Modtagelse: Når nogen sender et e-brev til dig(jer) med din(jeres) ny adresse(r) bliver brevet modtaget af vores server, der automatisk videresender det til den adresse, der er anført i søjlen "Nuværende e-postadresser".
Afsendelse: Når du(I) sender et e-brev, går det helt uden om os.
 
Drift:
Under normale forhold tager det 3-10 sekunder for en e-mail at komme frem. Undertiden kan der opstå unormaliteter på nettet, der gør, at det tager længere tid (op til flere timer). Men din e-post går ikke tabt, den bliver kun forsinket.
Se her om der er drifsforstyrelser (og hvor få, vi har)
Få den nye adresse på som afsender
A. kun 1 bruger af PC'en:
Du skal blot indsætte din nye e-postadrese i stedet for din nuværende- i kontoopsætningen.
1. Vælg Konti... i hovedmenuen Funktioner.

2. Klik på fanebladet Post.

3. Marker i søjlen konto den konto du vil ændre.

4. Dobbeltklik eller klik på Egenskaber

5. Udfyld fanebladet Generelt som vist herunder

6. Klik på Anvend og OK

7. Klik på Benyt som standard

8. Klik på Luk

Husk også at rette e-mailadressen i adressebogen således, at dit visitkort bliver med den nye adresse.

B. Flere brugere af samme PC (smart metode):
Denne metode er især brugbar, hvor flere personer er fælles om en PC, og hvor hver enkelt person ønsker at kunne sætte sin egen nye e-postadresser som afsenderadresse.
Princippet er, at der oprettes et antal konti for de repektive fornavne med de tilhørende nye e-postadresser. Når man herefter skriver et brev i vinduet "Ny meddelelse", kan den ønskede afsender vælges ved at åbne Fra-feltet med pilen til højre for feltet .
1. Vælg Konti... i hovedmenuen Funktioner.
2. Klik på fanebladet Post

3. Marker den oprindelige postkonto, vi skal videresende posten til.

4. Klik på Eksporter og Gem derefter den oprindelige konto på fx skrivebordet.

>>>

5. Dobbeltklik eller klik på Egenskaber (med den oprindelige konto markeret).

6. Ret den oprindelige konto til en ny konto som vist herunder.

8. Klik på Anvend og OK

9. Klik på Importer og Åbn derefter den oprindelige konto, du eksporterede under 4.

<<<

10. Gå tilbage til 5, hvis du ønsker flere nye konti med andre fornavne.

11. Vælg en af de nye konti og klik på Benyt som standard.

12. Klik på Egenskaber (med standardkontoen markeret).

13. Sæt kryds i feltet: "Medtag denne konto ved modtagelse eller synkronisering".

14. Marker de øvrige konti en for en og klik på Egenskaber
15. Slet kryds i feltet: "Medtag denne konto ved modtagelse eller synkronisering"

16. Klik på Luk.

(Opsætningen vanskeliggøres af, at der mangler en "Kopier konto" funktion i Outlook Express og at en fejlforhindre, at en konto kan omdøbes, medens den er eksporteret til skrivebordet).

Husk også at rette e-mailadressen i adressebogen således, at dit visitkort bliver med den nye adresse.

Modtagelse af familiepost
Hvis I er flere om samme PC kan det være smart at indrette hver jeres individuelle mappe i Outlook Express og lave en meddelelsesregel, således at indkomne breve automatisk ryger i den respektive mappe.
1. Opret et antal nye mappe under "Lokale mapper" og navngiv disse mapper med jeres fornavne. Dvs.: Marker Lokale mapper. Vælg Filer > Ny > Mappe.
2. Vælg Funktioner > Meddelsesregler > Post > Ny
3. Marker i felt 1 Hvor linien til indeholder personer
4. Marker i felt 2 Flyt til den til angivne mappe
5. I felt 4: Giv reglen et navn fx: Post til <fornavn>
6. I felt 3: Klik på indeholder personer i felt 3.
7. Skriv et fornavn og klik Tilføj
8. I felt 3: Klik på angivne
9. Find mappen du har oprettet med fornavnet og klik OK
10. Se hvad der står og klik OK .
11. Hvis du ønsker at oprett flere fornavne så klik Ny og gå til 3
12. Se hvad der står og klik OK
C. Flere brugere på samme PC (besværlig metode):
1. Vælg Konti... i hovedmenuen Funktioner.

2. Klik på fanebladet Post.

3. Dobbeltklik eller klik på Tilføj og Post

4. Du følger nu guiden og udfylder nedenstående side således

5. Når du når frem til siden med serveroplysninger, skal du indsætte de oplysninger, du har fra din internetleverandør og/eller postserver.

6. Når du når frem til siden med kontonavn og adgangskode, skal du indsætte kontonavn/nummer og adgangskoden for din internetleverandør og/eller postserver.

Husk også at rette e-mailadressen i adressebogen således, at dit visitkort bliver med den nye adresse.

Andre mailbrowsere
Proceduren vil være nogenlunde som ovenstående. Du skal blot rette afsender- og vidresendelsesadressen.
Kontrol
Prøv at sende nogle breve til dig selv, for at se om den rigtige afsenderadresse kommer på og eksperimenter lidt med indstillinger af mail-browseren, indtil det lykkes. Under normale omstændigheder vil mailen komme tilbage til dig på under 10 sekunder, men der kan gå længere tid.
Hjemmeside
e-postservice og webhotel er to separate ting. Hvis du kun bruger e-post, har du derfor ikke brug for følgende information.
Du kan placere (uploade) din egen hjemmeside, som kan laves i et passende hjemmesideprogram som fx FrontPage Express. Hvis du ikke har prøvet det før, er der en del, du skal lære og øve dig på, men sværere er det heller ikke. Se også Nem hjemmeside nedenfor.
Du får brug for følgende oplysninger under pkt. 5 i åbningsbrevet "Brugeroplysninger":
Server, Host Name Address: Dit domæne (fx.laxegaard.dk)
Directory: (Lad dette felt stå tomt)
Username, Userid: Dit domæne
Password: Din adgangskode
Til overførsel (upload) fra din PC til vores server, kan fx benyttes programmet WS-FTP, som kan hentes gratis her eller CuteFTP, der er nemt at bruge og som kan hentes her.
Når du er klar med din hjemmeside, erstatter du blot det der ligger i forvejen med dit eget materiale.
Husk at startsiden altid skal hedde index.html.
Se her for detaljeret teknisk information om webhotellet.
10 MB svarer til 100 sider a 50 kB med blandet tekst og grafik + 100 mellemstore fotos a 50 kB!
Individuelle hjemmesider til hvert familiemedlem:
Da web-hotellet har mulighed for subdomæner, kan I udover en fælles familiehjemmeside også lave individuelle hjemmesider til hvert familiemed:

Fælles hjemmesideadressen fx:
www.laxegaard.dk eller laxegaard.dk

Individuelle hjemmsideadresser fx:
www.mogens.laxegaard.dk eller mogens.laxegaard.dk
www.susanne.laxegaard.dk eller susanne.laxegaard.dk
www.erik.laxegaard.dk eller erik.laxegaard.dk
Måden, det gøres på, er meget enkel. I placerer blot en mappe (i roden) med samme navn som fornavnet og i denne mappe placeres index-siden og de øvrige sider for den respektive underhjemmesider (erik.laxegaard.dk = laxegaard.dk/erik/index.html). Indexsiden uden for mapperne (i roden) bliver den fælles hjemmeside
Nem hjemmeside
www.webbyen.dk tilbyder en udmærket hjemmesidedesigner, der gør det nemt at lave sin egen hjemmeside (hvis du ikke har prøvet det før). Ulempen er, at webadressen bliver www.minhjemmeside.webbyen.dk i og ikke www.ditdomæne.dk. Men det har vi en elegant løsning på.
Step 1: Lav først hjemmesiden på www.webbyen.dk
Step 2a: Lav en fil med navnet index.html indeholdende nedenstånde tekst (med din hjemmesideadresse på webbyen indsat) og upload filen som din hjemmeside på familienavn.dk
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
</head>
<frameset cols="*">
<frame src="http://www.minhjemmeside.webbyen.dk">
</frameset>
<noframes>
<a href="http://www.minhjemmeside.webbyen.dk">info</a>
</noframes>
</html>
På adressen www.mitdomæne.xxx (eller blot mitdomæne.xxx) vises herefter www.minhjemmeside.webbyen.dk.
Avancerede muligheder:
Tæller på din hjemmeside (gratis)
Formmail (gratis)
Sådan kan du få tilsendt en automatisk e-mail, med en bestilling eller en meddelelse fra din webside.
For anden afvikling af scripts i Perl kontakt Pi-Web og få tilbud.
Ekstra e-postadresser og web space
Det er muligt at købe ekstra e-postadresser i blokke af 10. Din admistrationsside bliver i så fald udviddet med tilsvarende ekstra linier.
Prisen er den samme som for de første 10 adresser dvs. (u/m moms) 199/249 kr pr år.
Det er også muligt at købe ekstra web space i blokke af 10 MB.
Prisen er den samme som for de første 10MB dvs. (u/m moms) 119/149 kr pr år.
Send din bestilling til fornavn@familienavn.dk
Vi kan ikke yde rabat på ekstra adresser og web space, da vores omkostninger for udviddelsen er mindst lige så høje som for de første 10 adresser og MB's.